«

»

feb 22

EDXW- EDDC – LHBP

EDXW- EDDC- LHBP

Élménybeszámoló

A kezdetek

“Kell egy repülőgép”

Kedves barátom, és pilótatársam úgy döntött, hogy flottájukat bővítendő, repülőgépet vásárol. Felkért, hogy segítsek a kiválasztásban, majd a vásárolt légi járművet repüljük haza. Természetesen igent mondtam, bár ekkor még nem gondoltam, hogy ez a vásárlás Németország legnyugatibb szegletében, az Északi Tengeren lévő Sylt szigetén lesz. Végül hosszú szervezést, és többszöri indulás elhalasztást követően februárban került sor az utazásra . Ennek a kalandos, és élményekben gazdag útnak a rövid történetét próbálom alábbiakban, képes élménybeszámolóval megosztani veletek.

Sylt the island in Germany

“The North Sea is too cold”

A hosszú, 1500 km-es utazás után végre megérkeztünk a szigetre. Az időjárás nem igazán volt repülésre alkalmas, így a típusképzés helyett, jó turista módjára rögtön készítettünk egy csoportképet. Ezt próbáltuk este is megtenni, de egy ”eltévedt” hullám miatt a fotó készítése meghiúsult. Viszont így legalább megtudtuk, a tenger télen nagyon hideg.

  

Type rating in heavy wind over the North Sea

“Attila hurry up let’s do the type rating!”

Másnap bizakodva mentünk ki a repülőtérre, de a  szél csak fújt, fújt, és fújt. Bár erőssége lecsökkent 25 csomóra, de a lökések még elérték az 35 csomót. Nem baj, mi nem csüggedtünk, mivel a látás kijavult. Mindenféleképpen meg kellett csinálnunk a típust, a délutánt már Drezdában, vagy otthon szerettük volna tölteni, mivel már két napja voltunk a szigeten. Jól éreztük magunkat, de nagyon repültünk volna már, és a “tétlenségünk” is sok pénzbe került. Ennek ellenére, inkább vártunk, mert ez tűnt biztonságosnak. Szerencsére a helyi társaság főpilótája úgy találta, a szél nem akadály, és döntött, csináljuk meg azt a típust.

 

Departing from Sylt EDXW

Cleared to take off runway 24 wind is 240/20 kts gust 30 kts after departure follow Echo route.”

Elérkezett a várva várt pillanat, megkaptuk a felszállási engedélyt a toronytól, de mivel előtte véleményem szerint “hibásan” nem adott ki útvonal engedélyt, így mondandójától rögtön életbe lépett a fedélzeten az “MCC”. 

- Cleared to take off runway 24 wind is 240/20 kts gust 30 kts after departure follow Echo route.

- Cleared to take off runway 24 after departure following Echo route…….. Hajrá, hol van az, az Echo pont!?

- Nem tudom, keresem, de nem találom.

- Keresd gyorsan, itt állunk a pályán, van már engedélyünk, az Airberlin már gurul, és nem tudjuk merre induljunk?!

- Rendben……………..meg van, felszállás után azonnal fordulj ki balra a szárazföld felé, ott lesz az Echo a kurzuson. 

 

After airborne from Sylt EDXW

“Go home”

 

A felszállás utáni nagy “gépészkedésben” kényelmesen kezdtük meg a fordulót, így rögtön jött az irányítói utasítás:

- D-ECMB immediately turn left to Echo point

Ő nem tudta,  így kívántuk megörökíteni a szállásunkat, és az éjszaki “fürdőzésünk” helyét is. Végre már hazafelé……..

Arrival to Dresden EDDC

“Cleared to land runway 22 wind is 230/6 kts”

Az indulás után Magdeburgig egy frontban haladtunk végig, így kicsit “döcögős” volt az út. Ahogy mentünk ki belőle, egyre jobbak lettek az időjárási körülmények, és több mint 2 óra repülés után megpillantottuk a célrepteret, Drezdát. Az irányítói engedély birtokában leszálltunk, majd a kijelölt állóhelyre gurultunk. A meglepetés a GAT-on ért minket, mikor közölték, hogy éjszakai tárolással, és illetékkel együtt mindösszesen 40 euróba kerül az itt létünk. A megértés kedvéért, ugyan ez Ferihegyen, tárolás nélkül  körülbelül 150 euró. Mivel az előrejelzés bíztató, nyugodt szívvel döntöttünk úgy, hogy nem indulunk tovább, pihenünk egyet, és majd reggel folytatjuk utunkat.

 

Departing from Dresden EDDC

“Cleared to take off runway 22 wind is 270/10 kts”

Reggel, mikor felkeltünk, megnyugodva vettük tudomásul, hogy az előrejelzés minket igazol. Készülődés után, irány a reptér. Korai volt az örömünk, a kapott időjárási adatok alapján úgy tűnt a  front jön utánunk. A Cseh légtérben záporokra, és erős felhősödésre, illetve az időjárási körülmények drasztikus romlására kellett számítanunk, ezért döntöttünk, azonnal indulunk. Leadtuk a repülési tervet, tankoltunk, és irány az állóhely. Engedélyt kértünk, hajtóművet indítottunk, majd gurulás, és utána felszállási engedély birtokában, irány Budapest.

 

Onroute

“Proceed direct to BNO”

Az indulás után, az előrejelzéseknek megfelelően egyre romló időjárási körülmények között tettük meg a Drezda, és Prága közötti utat, onnan viszont folyamatosan javult, és Brnóhoz már kellemes időjárásban érkeztünk meg.

 

Border of Hungary

“Budaörs is closed”

A Cseh légteret elhagyva, napsütésben léptünk be Szlovákiába, és ez hazáig már nem is változott, igen jó tempóban GS 170 kts sebességgel gyorsan fogytak a mérföldek. Az eltelt 4 nap nehézségeit felejtette, ahogy megpillantottuk az oly vágyott belépő pontot Ergomot, kicsit üröm vegyült az örömbe, mikor a Szlovák irányító közölte, menjünk kitérőre, mert Budaörs nem fogad forgalmat. Végül a költséges Ferihegy helyett, kiegyeztünk egy tököli leszállással. Amúgy is szeretem Tökölt, de most még jobban örültem neki, mert tudtam, hazaértünk, és este már otthon alszunk.

Zárszó:

Egy nagyon, kellemes, és tapasztalatokban gazdag útban volt részünk. Ennek során tovább erősödött bennem, a meglévő hitvallásom, mely szerint, “vannak öreg, és vannak bátor pilóták, de öreg bátor pilótát, még senki nem látott”. Magyarán, inkább töltsön el egy estét az ember plusz költségen, és lássa 1 nappal később a családját, mint hogy soha többet. Az embernek nagyon fáj, az akkor kiadott pénz, de utólag mindenféleképpen megtérül. Tudja az ember beismerni a hibát, és inkább vállalja következményeit, mint a nem beismerésből belemenni olyan helyzetbe, melynek nem látod előre a kimenetelét. Tehát kedves pilótatársak, soha ne hozzatok elhamarkodott döntéseket, és soha ne szégyelljetek nemet mondani, legyen akár ki is a megbízó, mindig lebegjen a szemetek előtt, hogy emberek ülnek mögöttetek, és mellettetek is, és ti is azok vagytok. Lehet, hogy az állásotokat, vagy a felkínált pénzt vesztitek el, de ne felejtsétek, mindenkit haza várnak, és nekünk kötelességünk ennek eleget tenni maradéktalanul, legjobb tudásunk szerint.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A hozzászólás szövegében az alábbi HTML kódok használhatók: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>